Tracing Radio Berlin International
by Sabine Schereck

“This used to be a truly international place”, the person next to me told
me. | was sitting in a large old building situated in the middle of nowhere
in East Berlin. In 2003 | was part of a film crew, which had built its set
here because the wide corridors made filming easy. Having grown up in
West Berlin, the idea of ‘international’ and East Berlin didn’t quite go
together. It sparked my interest. Photo of author Sabine Schereck

The building’s address was Nalepastrasse 50 in the district of
Oberschoneweide and used to be the home of the East German
broadcast service, including Radio Berlin International (RBI) East
Germany’s world service, which had its offices on the 4™ floor. The
building was originally a furniture factory with wide halls and small offices
on each side. In 1952, the architect Franz Ehrlich was commissioned to create a broadcastlng
complex with studios and recording halls. When designing the studio complexes, Ehrlich
integrated the latest developments regarding acoustics with the result that the quality of the
recording halls is still appreciated by musicians today. Broadcasting ceased in 1991.

Funkhaus N:Iepaalse in East Berlin (Photo Andreas Steinhoff)
https://commons.wikimedia.org/w/index.php ?curid=278043

Seven years after my encounter at the former broadcasting house | took an MA in Radio at
Goldsmiths, London, which included a ‘Cultural Enquiry’ in form of an essay. It was the perfect
opportunity to investigate this curious radio station called Radio Berlin International and find
answers to the questions: Why would a socialist country like the GDR broadcast to the western
world? How was it able to create programmes that adhered to reporting restrictions imposed by
its government and still appeal to a country like the UK? Who would listen to it and why? With
that task in view, what special position did RBI hold among the GDR’s broadcasters?

There was not much literature about RBI, apart from Heinz Odermann’s book Wellen mit
tausend Kléngen (which could be translated as ‘Waves with Thousand Sounds’), which slightly
lacked a critical distance, and the odd post on the internet. There was nothing about the station’s
English Department itself on which | decided to focus. The only published material about RBI’s
English Department exists within Radio Netherlands’ programme Media Network - Behind the
Berlin Wall November 1990 produced by writer and international broadcaster Jonathan Marks in
1990. It reports on the changing media in Berlin after November 1989.



What was left for me to study were
the few remaining documents of the
station, which can be found at the
German radio archive - the
Deutsche Rundfunk Archiv in
Potsdam-Babelsberg, track down
people who worked at the station
and find those who listened to it.

Chrissy Brand was one of the
listeners and she kindly asked if she
could publish the results of my
research here. With great pleasure!
It comes in three instalments. The
first part provides a brief outline of __
the GDR and its media to
understand the context from which
RBI emerged. It also presents the Nalepastra3e Recording Hall (photo SS)
origin of RBI and its objectives.

Part 1: Between Party Line and the Open World: Radio Berlin International

The media in the GDR was subject to control by the socialist party Sozialistische Einheitspartei
Deutschlands (SED), translated as Socialist Unity Party, which led the country throughout its
existence from 1949 to 1990. During that time freedom of expression and freedom of information
as it is practiced in the western world did not exist in the GDR. Following Marxist and Leninist
principles, the task of the media was to present and support no view other than that of the party.
Any critical comments that would harm the party’s image, particularly regarding its failures within
the system, for example, shortage of building materials and goods, were taboo. In contrast to
that, the Western Allies established media in West Germany as an independent body free of the
influences of political parties.

In order to work as a journalist in the GDR, a one-year internship was required with either a
newspaper or a radio station. During that time, officials could judge if the aspiring journalist was
able to conform to the views of the party when reporting. This was followed by training at the
Journalism Department at the university in Leipzig. TV Journalists also had the option to go the
GDR’s Film and Television School. In either case, they were trained as ‘socialist’ journalists.

Joining the airwaves: Radio Berlin International

In 1953 West Germany’s international broadcaster Deutsche Welle (DW) began its operations.
Its aim was to broadcast German and European viewpoints in politics, culture and economy and
to promote the understanding between people. This included presenting a contemporary
Germany. Politicians in the German Democratic Republic however, felt DW portrayed the GDR
unfavourably and decided to establish their own international
broadcasting in order to counteract DW. With Radio Berlin International
the GDR also aimed at presenting itself to the world as a country
whose politics fought for peace and humanity.

In 1955 the GDR started broadcasting in French and English. Swedish,
Danish and Arabic programmes followed until Radio Berlin International
was officially launched in 1959. Then, in 1965, services for Africa, Italy,
North and South America as well as South East Asia were introduced.




RBI broadcast in English, French,
Swedish, Danish, Arabic, Spanish,
Portuguese, Swahili and later in Hindi and
Greek. In 1967 RBI founded a DX Club for
radio-amateurs and shortwave listeners.
From 1969, a German programme was
produced for listeners in Europe. From
1967 to 1982, the station produced the
RBI Journal that was printed in up to eight
languages and sent to listeners of RBI
free of charge.

ml) i

After the fall of the Berlin Wall, RBI “ \m ‘

reported more freely and critically about

the GDR. Moreover, RBI offered an East

German view on the developments in the

country that led to the German

reunification on 3 October 1990, before Clocks at GDR Broadcasting House in

the station was shut down on 2 October 1990.  Nalepastral3e Berlin in the 2000s (photo SS).

The argument was that there was no need for another international broadcasting service
alongside DW in a reunited Germany, where the GDR officially has ceased to exist. A few
members of staff, however, were able to join DW.

Despite producing programmes for South America, Africa, the Middle East, Asia and South East
Asia, RBI did not broadcast to other countries of the Eastern Bloc since presenting socialist
V|ews and the GDR’s development to fellow somahst countrles seemed obsolete.

tute Poz Fred

\Q\ﬂ

Radio

.~ . k. ; Berlin
RBI control room in 1 965. Photo from http://zeitreisen.cre- S g
aktiv.com/gestern/gebaeude-uebersicht/index.html

According to Heinz Odermann in Wellen mit tausend Kléngen the aim of RBI was to present the
GDR to people abroad and to reach people who knew either nothing about the GDR or only
heard about it through reports in western media. The programmes were to inform about life in
the GDR, to promote peace and instil trust in the GDR as an economic partner. This was done
with the interests of the state in mind, particularly with regard to its foreign policy, foreign
economy and culture.

In a fact sheet published by RBI in 1975 the station describes its objectives:

“RBI aims to provide its listeners all over the world with a picture of life in the socialist German
Democratic Republic. We provide information on our peace policy and put forward our point of
view on international events. RBI expresses its solidarity over the airwaves with all progressive

3



forces fighting against imperialist exploitation and oppression and plays its part in the struggle for
the welfare of mankind, for freedom, peace and friendship between peoples.”

A major issue was the fact that the United States, among other countries, stationed nuclear
weapons in West Germany, while the USSR stationed nuclear weapons in East Germany. With
the constant danger that a conflict within the Cold War might escalate on German territory, the
demand for international security was extremely high. Odermann writes:

“The GDR enters international politics in order to follow the path of understanding with all
nations. Therefore it strives for good relations with France, England and the US.”

Nevertheless, Odermann does
not hesitate to express a more
radical task of RBI:

“As broadcaster of the GDR,
RBI has the task to reveal the
role West German Imperialism
within  the  framework  of
America’s global strategy and to
expose worldwide its revanchist,
neo-fascist and neo-colonial
master plan.”

GDR BH corridors in 2000s (SS).

He also points out that issues
between the two German states =
were preferably not broadcast to a foreign audience, WhICh means the Berlin Wall was rarely
mentioned in its programme. Reporting conflicts would acknowledge them in the first place. This
would have been at odds with the GDR’s desire to portray itself as a peaceful and harmonious
country that wanted to be an attractive or ‘better’ place to live in.

How exactly RBI managed to portray the GDR as a ‘better’ place, will be explored in the next
part, where | take a closer look at the English Department of the station.

Conference room, GDR Broadcasting House in Nalepastral3e Berlin-Oberschéneweide in 2000s (SS)

4



Part Il - Between Party Line and the Open World: Radio Berlin International

The second part of the research on RBI focuses on the programmes of the European English
Service. The programme began with following announcement: “This is Radio Berlin International,
the voice of the German Democratic Republic, broadcasting to Europe.”

During the first years, the programmes were 30 minutes long. Later they increased to 45 minutes
and had a relatively fixed structure. Each programme had daily:
a) a news bulletin at the beginning, which was ten minutes long and read live
b) a commentary, the ‘Tageskommentar’, abbreviated as TAKO, which was three minutes
long and produced on the day.
The remaining time followed a weekly schedule that changed only slightly over the years and
consisted of pre-produced material. An RBI Journal in 1982 published following schedule:

Mon Spotlight on Sport, DX Meeting

Tues  GDR Kaleidoscope (culture, science and technology, social life, youth affairs, etc.)
Weds We Answer Listener Questions, Pop Corner

Thurs The Land We Live In (interesting aspects of life in the GDR) Midweek Sports Report

Fri Newsreel of the Socialist World (Reports about life and development in the socialist
countries) Did You Know?
Sat News and views of the world peace movement, GDR Report (Reports, interviews etc.

on GDR-North America, GDR-Britain relations respectively), Dateline Berlin (John Peet
on current affairs)
Sun Weekend Magazine, Mailbag / Thank You For Writing

Between the individual items, music from the region to which it was
broadcast was played. This made it more attractive to the target
audience without compromising guidelines for programmes on
networks that aimed at the national audience considering some
music from western countries was not available in the GDR. The
news bulletin consisted of items given by the central news department and items compiled by
the individual departments of each specific region. The news covered the GDR, FRG,
international current affairs and events of the region to which the programme was broadcasting,
all with the party’s viewpoint. In order to obtain the news items for and from Britain, the divisional
directors had access to western media, particularly to the British press and its newspapers such
as the Financial Times.

RBI QSLs: from 1962 www.hobbyradio.se & 50 years ago in 1966. Paul Greaves via http:/swling.com

5



A significant aspect in presenting news
and programmes of the GDR was the so-
called ‘ARGU’. The ‘ARGU’, short for
‘argumentation’ (and in this context
meaning ‘line of argumentation’), was a
daily meeting of the Secretary of
Agitation and Propaganda and the Head .
of State. They did not only decide which  *vazweenamEsne voves
news was to be presented but also how it was worded. Additionally, they dictated which topics
were not to be mentioned. At this meeting, representatives of the State Committee for Print and
Broadcast and the news agency Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst (ADN) were present
so that they could pass down orders to their departments. (RBI stamps from
www.oldtimeradio.de)

RADIO BERLIN INTERNATIADNAL

25 JAHRE DEUTSCHER DEMOKRATISCHER RUNDFUNK
FUNKHALIS BERLIN, HAUPTSTADT DER DDR

Hannelore Steer whose career span over 20 years as an
editor in the Africa Department of RBI, stated in an
interview: “The programme [of RBI] was a self-
representation of the GDR, where the image of the GDR
was embellished”. (Photo of Hannelore, with audio, from
www.wwwagner.tv/?p=21395)

Heinz Odermann admits the same in Wellen mit tausend
Kléngen.

Wolfram Bielenstein, Head of the European English
Department for many years, confirms this in an interview:
“Problems within the country, particularly economic ones,
were not addressed. Instead the country boasted with its
achievements.” This can be clearly heard on the
programme broadcast on 30 December 1984, which stated
that the GDR “exceeded its target” and the economy was
overaII flourlshlng When reporting restrictions were lifted after 9 November 1989, the
programme Thank You For Writing on 12 November 1989 responded to the fact that many GDR
citizens left their country and gave reasons such as “substantial problems in health service” and
“‘insufficient supply of consumer goods”. The programme also admitted: “...the media pretended
that this country did not have any problems at all and painted a rosy picture as if we were
advancing from one success to the next.”

On 16 November 1989 the programme offered the following explanation as to why this “rosy
picture” was painted: “The former leadership of this country (...) were living in a make-believe
world of their own. They had so effectively walled themselves in that very seldom did they get a
glimpse of real life in this country. Thus the picture the media presented had to match their
image. (...) There was an efficient system of censorship installed, which basically boiled down to
the Central Committee of the Socialist Unity Party laying down the rules. (...) The leadership of
the Socialist Unity Party (...) had the media, including RBI, play to its tune. (...) There were daily
briefings by the respective department of the Central Committee on what to broadcast and what
to leave out.”

Listening to RBI's programmes from the 1980s, their style varied. Some programmes like
Mailbag were rather slow, conservative and stilted; others, however, like the sports programme
were very lively. A noteworthy feature is that some programmes were presented by two people:
This allowed one person to quote from letters and the other to provide the answers, which made
the programme more interesting. The music often reflected the fashion of the time.



The Team

The English Department of RBI had about twelve members of staff. AlImost all were involved in
translating, reporting, news-reading, presenting and replying to listeners’ letters. The news and
commentaries were generally compiled and written by the Heads of Department. The English
Department also worked with freelance journalists. It did not, however, have correspondents
abroad.

The English Department was predominantly set up by people who returned from exile after
National Socialism was defeated. These were mostly Communists who helped to build the GDR.
Having been in exile in English speaking countries, they had acquired the language skills needed
to produce programmes in English. The English and other departments were also made up of
those who had studied either Journalism or languages at university or had a training in
interpreting, which, too, was offered at universities.

Important members of the team were the native speakers. What would entice someone from
England, for example, to work in and for the GDR? The most common reason was that they
believed in the socialist system as in the case of British-born journalist John Peet. Another
reason was their involvement in the Resistance and it was important to them to live in a country,
whose aim was to eradicate former Nazis.

Despite having to put up with the restrictions in their freedom of expression and a generally lower
living standard (compared to the one in West Germany) they had an advantage that GDR
citizens did not: they kept their nationality and had the opportunity to travel to the West. In
practice, however, this was rarely done as this involved much bureaucracy.

Bielenstein points out that the bonus of having an employment, which might not have been easy
to secure in their home country, came at a price: Native speakers had to take into account that —
from a western point of view — working for a socialist country could be career-damaging and
prospects of finding employment after a return were limited. Also, native speakers were not
presented to their listeners by their real name but by an adopted one. Native speakers were
recruited through the socialist party of their country, for example in France or Sweden, or through
their studies at an East German university.

The task of native speakers was to translate manuscripts, correct translations made by Germans
and to present: Majorie Milner, for example, presented Mailbag, Jean Jones presented Did You
Know? and Bob Hamilton covered sport. They were not entitled to compile the news or write the
commentary, but were allowed to read the news, if they were trusted. Native speakers usually
had a two-year-contract. After two years some of them preferred to return to their country.

1

7



The English Department was run by people who, on the one hand, generally believed in the
socialist system, but, on the other hand, were painfully aware of the system’s shortcomings.
They hoped that a new government would improve the situation within the state. The majority of
staff, however, was less motivated by party politics than by a passion for the English language
and the opportunity to employ their language skills and be creative. Additionally, working at RBI
offered privileges that most other GDR citizens or even other journalists did not have.

Privileges

Firstly, as RBI produced programmes for listeners outside the GDR, the programme makers
were granted more freedom than their colleagues who produced for an audience in the GDR
itself. Odermann writes that from the 1970s onwards only some German programmes were spot-
checked by the Department for Foreign Information of the Central Committee. This freedom was
also a result of the fact that most officials were not able to speak the languages in which the
programmes were produced. This is very much in contrast to Radio Moscow, where the news
were translated from Russian into a foreign language and then translated back into Russian by
another translator to ensure its meaning had not been altered.

Secondly, depending on the rank and the person’s ‘trustworthiness’, the language skills enabled
some RBI staff to travel to countries that were not part of the Eastern Bloc. These excursions,
however, were not to gain information about the country to which RBI broadcast, but to support
GDR’s trade delegation. That meant that if the GDR participated in international trade fairs, the
task was to act as an interpreter and spokesperson of the GDR as Hannelore Steer, who
travelled to Africa several times, remembers.

Hardy Graupner, who worked as an editor in
the English Department from 1983 onwards,
recalls privileges regarding the standard of
living: access to rare books; doctors, who
worked on the premises of GDR’s broadcasting
centre; special holiday camps for children, and
occasionally peaches, which were seldom
available in the GDR.

d After RBI Hardy Graupner went onto work for
Deutsche Welle. Photo from

http:.//www.dw.com/en/they-said-i-had-a-look-of-
uncertainty/a-4809726

Finally, the opportunity to work with native speakers was a privilege in
itself. Not only language skills could be improved, but also ways of § . o .
making more interesting programmes. Although it could rarely be put Demokratischen Republik
into practice, they learned about balanced and objective journalism. ,
Their insight into their country was used to make the programmes as
attractive as possible — but considering they had not been to their
country for a while, they were slightly out of touch. Information about
current events was provided through other international broadcasters
such as the BBC.

Who listened to RBI? That question will be investigated in the next
part.

Right: Photo of RBI pennant from Marty Delfin’s blog
http://shortwavescatter.blogspot.co.uk/2008/10/remembering-radio-berlin-
international.html




Part lll — Between Party Line and the Open World: Radio Berlin International

The third and final part of my research on RBI focuses on the listener and the changes after the
fall of the Berlin Wall on 9 November 19809.

One aspect that made RBI stand out from other international broadcasters was their close
relationship with their listeners. Their letters had to be replied to by the staff themselves. Some
answers were very comprehensive and included promotional material, sometimes even LPs. As
with the broadcasts, the answers also had to conform to the party line. That was, of course, not
only because the broadcasts and the personally provided information in the letters had to be
coherent, but also because letters to and from the GDR to and from western countries were
monitored and read by the Ministry for State Security, known as the Stasi. RBI presenter Hardy
Graupner revealed that ‘uncomfortable’ questions from listeners were left unanswered. The
Thank you for Writing programme on 16 November 1989 picked up a letter from John from
Glasgow, which illustrated another way with which RBI used to respond to critical queries:

“‘Some 32 years ago | sent you a long letter criticising the amount of blatant propaganda
churned out on your programmes at the time. In your reply (...) | was informed that RBI is not a
debating club in such matters.”

Apart from an active listener i
correspondence, another way of
binding listeners to RBI was its DX |,
Club, which addressed amateur radio §
operators and short wave listeners. In
order to become a member, listeners
had to send in three reception
reports. After that, only one reception
report per month was required. The
station rewarded them with QSL
cards confirming the correctness of
the data and merchandising.

RBI QSL card of summertime in East
Berlin 30 years ago in 1986, from
http://ok2xy.mococh.cz/

The club was particularly popular in the developing world, for instance in Africa, but also with
listeners in Britain. Tom Read, member of the British DX Club (BDXC), confirms this:

“Without doubt, the main reason that RBI was so popular with short wave listeners was because
of the way it engaged with them, both through interesting programming and mail
correspondence. Short wave listeners were as much (if not more) interested in their radios
technically, as the programming output they were listening to. So RBI's programmes that dealt
with "DXing" (the hobby of tuning the short wave bands), amateur radio and propagation and the
listeners' letters ...were very popular.

Short wave listeners enjoy writing to stations they hear with a reception report, and stations reply
with a letter, a programme schedule, maybe a sticker, and a QSL (verification) card, which are
collected and highly prized by the hobbyists. RBI would have a regularly changing series of
attractive QSL cards, and the exact data (date, time, frequency etc.) of your sent report typed on
the back of the card. They would send out stickers, pennants, programme schedules, DX Club
bulletins and sometimes, colourful hardback books about the GDR! It is not difficult to
understand why the station was so popular with listeners. And, in contrast, West Germany's



Deutsche Welle put out relatively boring programmes! The news might have been more accurate
and less government-controlled from DW, but its programmes were simply not as interesting to
listen to!”

Chrissy Brand, General Editor of the BDXC journal
Communication, recalls:

“l listened to RBI from about 1976 until its takeover by
Deutsche Welle in 1990. Although | listened to many
international broadcasters on shortwave then (and
now), | felt RBI was one of the best, certainly amongst
the eastern European and so-called communist
stations. This was because it did not just broadcast long
diatribes of propaganda or dull economic figures, but
seemed to me to be far more human than other eastern
stations such as Radio Tirana and Radio Sofia.

Yes, it broadcast the GDR government’s views, but so
did some other radio stations on shortwave - The Voice
of America and Radio Free Europe often broadcast the
US government views for example. Also, in the UK
media we were only given negative views about eastern
Europe. | wanted to form my own views. (...).

RADIO BERLIN INTERNATIONAL

| was very interested in life in the eastern bloc,
especially in East Germany, to see how it was trying to
develop a fairer and less consumer-driven society than West Germany. (...) When [ first listened,
as a young teenager, | thought the style of programming was so sophisticated that it could not
possibly be an eastern bloc station, but was actually being broadcast from one of the three
western sectors of Berlin — to my young ears it sounded slicker and more akin to western
broadcasters such as the BBC, Radio Sweden, Radio Finland and Radio France International.”

Jonathan Marks, international broadcaster from the Netherlands, had a critical attitude:

“I regularly listened to the English Service of RBI in the 1970s up until 1989 as part of my
fascinating with international broadcasting. (...) RBI was very political, even the letters
programme with Marjorie Milner rarely gave you an idea that the GDR has a human face. Having
visited the studios in Nalepastralle and seeing that the Stasi used to control who was cleared to
read live news, it confirmed my belief that RBI was often broadcasting a fantasy picture of what
was really going on in the country.”

How did the English Department create a programme that adhered to the socialist party
line and still appealed to the British who enjoy a free press?

RBI was not able to report about — and for — Britain in the way the BBC World Service reported
about — and for — Germany during the Second World War and up until nine years after
Germany’s reunification to provide a balanced and unbiased view on political affairs. Although
RBI expressed the political views of the GDR and shunned political debates, one way of making
appealing programmes was to focus on primarily non-political matters such as sport, music and
culture. The programme manuscripts of Thank you for Writing in the late 1980s reveal reports on
topics, which listeners asked about, such as beer breweries in the GDR, the availability of herbal
remedies, policies concerning driving licence and castles in the GDR. And, as previously
mentioned, RBI's DX Club addressed some people’s hobby.

10



Last but not least, another aspect of RBI's appeal must have been the voices of native speakers
and those who mastered the English accent to that extend that they were perceived as native
speakers. These voices gave the programme a certain quality and its content, perhaps, more
credibility.

Changes after the fall of the Berlin Wall on 9 November 1989

Manuscripts from Thank You For Writing on 12 and 16
November 1989 demonstrate that free reporting was now
possible and applied. The manuscript from 12 November
1989 reads: “We here at RBI like our colleagues in the
other GDR media do not encounter any obstacles in telling
the whole truth about this country.”

They reported about what was actually happening in the
GDR and explained to its audience, why people were
rebelling. The programmes reported on subjects that were
previously taboo such as environmental and housing
problems. Of greater interest were possibly their reports
and views on the changes and developments that were
made to achieve Germany’s reunification. Topics included
the renaming of streets and towns in the GDR, changes in
media and the introduction of the West German currency in
the GDR, but also GDR tourism to Britain.

RADIO BERLIN INTERNATIONAL DDR

Reflections on working at Radio Berlin International

Although the GDR denied its citizen basic rights such
;“ Last QSL as the freedom of expression, it did not discourage

S them from learning English. In fact, English was
an taught in primary school and could be taken up to

university level. One motivation to learn English was
to understand the lyrics of songs that could be heard
on radio stations picked up from outside the country.
Bielenstein regrets however that the quality of the
teaching was relatively poor as the teachers had no
chance to visit the country to improve their language
skills.

Nevertheless, despite having to broadcast socialist
views in the news and the commentary, RBI offered
the opportunity to improve one’s language skills
through everyday contact with native speakers and be
creative without having to touch on politics. Working at
RBI could be regarded as a window to a wider world,
which was usually closed to GDR citizens. Also, the
different languages in which RBI broadcast made the
station a place of international and multicultural
encounters that could not be found anywhere else in
the GDR.

11



Reflections on RB/I’s British audience

A statistic produced by RBI in December 1989 shows that, within Europe, the highest number of
letters in that year came from Britain, 9,601 letters altogether. The second position was held by
the Soviet Union with 3,139 letters and the third position held the Netherlands with 814 letters.

The statistic unfortunately does not disclose whether these letters were general enquiries,
comments or reception reports for RBI’'s DX Club. Also, it is not clear if the letters were
specifically addressed to the English Department or to RBI in general. Yet, the question remains:
What could have caused this interest in RBI’s broadcasts? At this point of research, the answer
can only be assumed: The late 1970s and early 1980s in Britain were a period of economic
crisis, which brought the Winter of Discontent in 1978/79 and miners’ strikes in 1984/85. This
dissatisfaction with Britain’s leadership and the country’s low level of social security, might have
motivated Britons to inform themselves about a country that promised its citizens social security
with employment, low rents and free education. The ‘price’, however, at which GDR citizens
‘enjoyed’ employment, low rents and free education was publicised in western media. The GDR
was seen by many as an experiment that tried to create a better society, but failed.

Last, but not least, Britain also has socialist groups, the Socialist Party of Great Britain and the
Socialist Party of England and Wales. Members of these parties would also have had an interest
in the developments in a socialist country. The fact that some listeners addressed the English
Department of RBI with “Dear Comrades” indicates their solidarity.

Conclusion
Apart from the frustration about not being allowed to report freely until November 1989, the
former members of staff | spoke to made the impression that RBI was a happy place to work as
it gave them the opportunity to use their language skills, engage with people from other nations
and be relatively free in their creative work.

Moreover, letters and statements from listeners demonstrate that RBI's English Service was
heard in Britain - despite the socialist party line it had to adhere until November 1989.

Radio Berlin International can be seen as a window, which not only offered a view to the world
outside the GDR for those who worked there, but also a view into the GDR for those who
listened to it.

Special stamps to mark
Internationol Women's Year
issued by GDR postal authorities

\ | 18=80 Molepastrala
“'Eﬂ BEHLIN ODRE 116 Berlin,
DDR 28. 10s w75
We aodnowledge with thonks recelpt of

your G51 of l* 9"' 19 ?5
o 15125 k cls 19-53|-ﬂre~.

o 1‘"’9 0D . 14'45GMT
Wao hope that you will continus o racelve
and anjoy our pragrams,
zn ¥ DX b Radio IND

MBI's firsat steps in the field of DEing at the begimning of the Berlin /

E0les med with an enormous: interneiiomel = spenze and gf S e | : | I RBi

dequence we decided to found the R8I DX Club. Tho® was in 1968. nternationa |

In the zsantipe the HSI DX Ulub has begome cme of the biggeat in The Volca of the: & /

the world, However, fer more important then the humber of mete ity

bers is thelr sctivity, Our lively correspondenice and the ligt Damocrolic

of certificete hunters in IX Palletin provide an iilustration of ROTES

our suocesaful joint work.

Above left: RBI Bulletin: http://rainbow.chard.org/radio/radio-berlin-international-east-qermany/011-11
Right: Back of 1975 QSL http.//babulgupta-dxer.blogspot.co.uk/2012/10/german-democratic-republic.html

12



Der Inhaber dlases Busweises ist
Mitarbaiter iﬂs e
ks der DDR = Beri "
Rundlu{:‘rir bitten, ihm alle Unterstitzung

zu gewahren, die e U Ausibung s t

seines Berufes benbtigh.

The bearer s correspondent of ‘ ‘
G.D.R. Radie ?

Any courtesy and ossistonce dco-

corded. him in_the purs aof
W ) g his duties will ke gh A
N el [Tpemna o
Bielenstein y Bﬁ e
“Wolfrdin " ™" Sl | c;
Veppgme. firatnams  Fa prénam TIjrcn (HEkI3sBATL BMy COACH-
i"' L= L L, — Sl R crauMe  TIPH  DRTOXHEHNN WM
Gebursdotum  dote of birth Mo powsaori cuorx cnyefnx oBAaAnHOCTEN.
hj Kpg e Le porteur de ce document esl
Qeburisart  pl f bileth P correspandant de o
"'. h':":’? ¥ Rodiediffusion de la R.D.A.

Maus prions de lul aceorder toute

wide dans l'accomplisse da

1 so biche professionnalle.
Rundfunk der DDR,

116 Berlin,
i;:hhnggnﬂq@-ﬂlw permonante MNalepastr. 18/50

RUNDFUNK
DER DDR

Above: A December 1989 press
card of DDR Radio employee
Wolfram Bielenstein (Sabine
Schereck).

Left: photo of the HQ of Radio
Berlin International taken in the
2000s by Sabine Schereck, author
of this article, and below, the
station’s logo.

This article was published in three
parts in British DX Club
Communication magazine

in June-July-August 2016

© Sabine Schereck and
British DX Club 2016

13



